[Video] ”Putih Mata Tengok“ Simpan duit dalam tin, habis duit nenek RM300,000 bila kena “ser4ng” dengan Serangga

Sudah menjadi lumr4h kehidupan untuk men4bung demi masa depan. Namun bagi golongan yang agak berumur, mereka lebih gemar menyimpan duit didalam tin biskut, tin milo dan lain-lain berbanding di dalam bank.

Namun, menyimpan wang di sebegitu mempunyai risik0 yang tingg1 untuk r0sak. Hal ini kerana dimakan serangga per0sak yang gemar tinggal di tempat seperti itu.

RM300,000 dimakan anai-anai

Video:

Tular di laman Facebook mengenai seorang nenek menyimp4n wang di dalam bekas tin milo. Namun apa yang terj4di adalah sebaliknya apabila wang yang disimpan itu dimakan ser4ngga anai-anai.

Memetik laporan portal World of Bozz, difahamkan k3rugian yang dialami berjumlah yang besar iaitu RM300,000.

Menerusi video yang telah dikongsi itu, jel4s menunjukkan kepingan ringgit bernilai RM100 itu hancvr dek angkara serangg4 berkenaan yang hidup dan membi4k di dalam tin tersebut.

“Semua wang yang saya ambil di sini mempunyai mas5lah. Terdapat RM10,000 dalam satu timbunan, dan ada 23 timbunan. Jadi total timbunan adalah RM230,000,” kata seorang individu dalam video tersebut.

Video:

Kejadian yang berlaku ini harap dapat memberi pengajaran terhadap orang lain juga untuk tidak menabung di dalam tempat sebegitu. Kalau tidak putih mata kerana kervgian!

Cara tukar duit rosak di BNM, tak semua duit r0sak hil4ng nilai

KERTAS yang paling tinggi nilainya adalah duit! Setuju tak? Mestilah setuju kan.

Namun bila duit r0sak, ramai yang pilih untuk simpan sahaja dan akhirnya mungkin ‘terbu4ng’ begitu sahaja. Tahukah korang tidak semua duit r0sak itu hil4ng nilainya.

Ramai dalam kalangan kita yang beranggapan duit r0sak hanya boleh ditukar di Bank Negara Malaysia (BNM) sahaja.

Kita sebenarnya boleh menukar duit yang r0sak tersebut di bank-bank komersial (Maybank, CIMB, RHB etc) selain dari BNM.

Namun, terdapat juga k3s-k3s yang mana wang kertas yang r0sak t3ruk seperti terbelah dua, terb4kar t3ruk dan duit tersebut tidak dapat dilihat denominasinya, adalah lebih baik untuk kita rujuk ke BNM.

‘Mata Wang Sesuai’ ialah wang kertas atau duit syiling yang memenuhi kriteria dan standard kualiti untuk dikekalkan dalam edaran.

Wang kertas atau duit syiling tulen Malaysia dianggap tidak sesuai untuk edaran semula sekiranya ia mempunyai s4lah satu daripada kriteria ‘duit r0sak’ yang ditetapkan oleh BNM

Kriteria “Wang Kertas Rosak”:

1. Kotor / Lusuh

Kekot0ran yang menyeluruh atau tompokan yang terdapat dipermukaan wang kertas.

2. Lembik

Lipatan berlebihan yang menyebabkan kerosakan pada struktur atau tekstur wang kertas.

3. Renyuk

Lipatan secara rawak yang banyak meliputi k3seluruhan wang kertas yang (Pengecutan menyebabkan keadaan visual wang kertas itu terjejas teruk (termasuk Wang Polimer) pengecutan wang polimer akibat terlalu terded4h kepada kepanasan).

4. Conteng

Wang kertas yang mempunyai perkataan, tanda-tanda, simbol, lukisan yang dilakarkan di permukaan wang kertas dengan sengaja.

5. Luntur Warna

Luntur warna pada sebahagian atau k3seluruhan wang kertas seperti telah dibasuh atau terkena bahan kimia.

6. Koyak

Wang kertas yang terkoyak sebarang saiz atau dari mana-mana hala yang melebihi saiz 5mm pada mana-mana bahagian wang kertas.

7. Berlubang

Wang kertas yang mempunyai sekurang-kurangnya satu lubang yang saiznya melebihi 5mm (lubang dawai kokot dan lubang jarum boleh diterima).

8. Ubah suai

Bahagian-bahagian wang kertas yang sama dicantum semula dengan menggunakan pita perekat atau glu.

9. Lipatan bucu

Lipatan bucu yang kekal dan tidak boleh dipulihkan, yang menyebabkan panjang atau lebar wang kertas tersebut berkurang melebihi 5mm.

10. Terbakar / Dimakan Anai-anai

Kerosakan yang disebabkan terbakar atau dimakan anai-anai pada mana-mana bahagian yang melebihi saiz 5mm.

11. Cantuman Wang kertas

Wang kertas sama yang terpisah kepada beberapa bahagian dan hanya beberapa bahagian dicantumkan; atau beberapa bahagian daripada wang kertas yang berlainan yang dicantumkan.

12. hil4ng ciri-ciri k3selamatan

Salah satu atau lebih ciri k3selamatan didapati hil4ng atau rosak apabila diperiksa secara manual (visual).

Penilaian untuk nilai muka (denominasi) duit Rosak:

1.Wang Kertas C4cat

Wang kertas yang keadaan fizikalnya telah berubah, sama ada secara tidak sengaja dicemari dengan air, minyak, cat, dakwat atau bahan yang serupa atau kehil4ngan sebahagian atau beberapa bahagian daripadanya.

Ini tertakluk kepada bahagian atau bahagian-bahagian yang dikemukakan itu dapat dibuktikan tanpa sebarang keraguan yang munasabah bahawa bahagian atau bahagian-bahagian yang dikemukakan itu adalah pada asalnya sebahagian atau beberapa bahagian daripada satu helai wang kertas yang tunggal.

Terdapat tiga kategori nilai penebusan bagi wang kertas cacat seperti yang berikut :

(i) Nilai penuh hendaklah diberikan bagi sebarang keping wang kertas yang melebihi dua pertiga (2/3) daripada saiz wang kertas yang asal atau;

(ii) Nilai separuh hendaklah diberikan bagi sebarang keping wang kertas yang melebihi setengah (1/2) tetapi kurang dua pertiga (2/3) daripada saiz wang kertas yang asal atau;

(iii) Tiada nilai bagi sebarang keping wang kertas yang kurang setengah (1/2) daripada wang kertas yang asal.

2.Wang Kertas Rosak

Wang kertas yang terdapat padanya perkataan, tanda-tanda, simbol, lukisan, karikatur sama ada ditulis atau ditanda di atas permukaannya secara sengaja.

(i)Nilai penuh hendaklah diberikan bagi sebarang keping wang kertas yang mempunyai kerosakan kecil.

(ii) Tiada nilai bagi sebarang keping wang kertas yang rosak dengan sebarang cara yang nyata (iaitu, tanda yang dibuat di atas potret Yang DiPertuan Agong, tulisan yang menggambarkan slogan politik atau menggunakan wang kertas itu sebagai kad jemputan/pad tulis).

3.Duit Syiling Cacat

Nilai muka akan diberikan sekiranya duit syiling itu memenuhi syarat-syarat berikut:

Duit syiling tulen

Rupa bentuknya dapat dikenalpasti

Cacat atau calar yang tidak disengajakan atau haus

4.k3s-k3s yang meragukan

Sebarang k3s yang meragukan yang menyukarkan penilaian dibuat disebabkan wang kertas itu dalam keadaan yang sudah rosak (sebagai contoh, satu helai wang kertas yang terbakar dengan teruk atau kerosakan pada wang kertas yang sukar menentukan saiznya) hendaklah dirujuk pada BNM untuk penilaian.

Wang Bagaimanakah sesuai untuk digunakan di dalam edaran?

Wang kertas Malaysia dianggap sesuai untuk edaran semula apabila memenuhi semua kriteria berikut:

Tulen dan bukan palsu

Tidak berlubang, koyak, bertampal atau hil4ng beberapa bahagian daripadanya

Bersih secara k3seluruhannya dan tidak terlalu kotor

Warna yang tidak luntur, terutamanya pada potret Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong

Tidak berconteng

Duit syiling Malaysia dianggap sesuai untuk edaran semula apabila memenuhi semua kriteria berikut:

Tulen dan bukan palsu

Tidak kotor atau berubah warna (akibat tindak balas kimia, terbakar, kotoran atau terlalu lama dalam edaran)

Tidak c4cat (contohnya berlubang, kemek, dipotong atau hil4ng sebahagiannya)

Tidak ganjil

Sumber: Penang News Group , World of Buzz, OMM

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini