(VIDE0) “Saya M4lu “berpuluh Tahun Saya Berpurd4h Dan Menjaga Aurat, Tiba Masa Kena M3ng4ngkang Depan D0ktor Lelaki

SUATU malam rumah saya didatangi beberapa orang pelajar dari kalangan pelajar perub4tan Tanta. Memandangkan sebelum ini kami pernah terlibat sama dalam program persatuan, maka saya mengenali mereka.

“Saya pelik, kenapa ramai doktor lelaki terlibat dalam bidang perbidanan (wanita bersalin)?” Saya cuba mendvga.

“Tak ramai sebab bidang perbidanan ini sebenarnya risikonya tinggi dan agak susah. Contohnya kalau ada emergency kes tengah-tengah malam ada orang nak beranak susahla doktor perempuan nak tolong…” Jawabnya.

Sudah saya jangkakan jawapannya. Saya cuba berfikir relevan di sebalik jawapan itu sambil tangan mencobek ketulan cucur bawang yang kami sediakan untuk mereka. Sedap juga menjamah cucur panas-panas begini.

“Lagipun doktor lelaki jadi dah biasa dah macam tu (sudah mangli melihat aurat wanita ketika mahu bersalin, tidak bernafsu lagi)…’ Sambungnya lagi.

Alasannya darvrat

Ada di kalangan mereka yang memerlukan lelaki terjun ke dalam bidang sakit puan atau obstetrik dan ginekologi (O&G) dengan beralasan kecem4san. Malah menggunapakai kaedah masyhur qawaid fiqh yang berbunyi:

Maksudnya: “Darvrat boleh mengharuskan perkara yang dihar4mkan dengan syarat darvrat tersebut tidak kurang (bukan lebih kecil) berbanding perkara yang dihar4mkan.”

Perlu diketahui, kaedah di atas bagi darurat doktor lelaki merawat ataupun menjadi bidan kepada wanita bersalin adalah terlalu umum. Kita tidak akan dapat menyelesaikan masalah tersebut tanpa membuat pengecualian hal ehwal sakit puan.

Justeru, kita tidak boleh mengkiaskan darurat memakan bangkai secara keseluruhannya. Ini kerana darvrat memakan bangkai berbeza dari beberapa sudut. Antaranya ialah:

1. Merujuk kepada masalah keharusan memakan bangkai, ianya tidak melibatkan pihak kedua. Maksudnya ia hanya melibatkan individu yang memakan bangkai itu sahaja. Manakala bagi kes bersalin, ianya melibatkan pelbagai pihak bersama iaitu pes4kit, suami dan doktor yang menyambut kelahiran itu sendiri.

Seterusnya jika berlaku kes bersalin, kesan di sebalik perbidanan itu adalah amat besar samaada terhadap emosi sehinggakan si isteri akan mengalami tr4uma berpanjangan. Begitu juga suami, pasti akan mengvndang rasa ‘lain’ apabila lelaki asing melihat aurat mughallazah isterinya. Doktor juga tidak dapat lari daripada menerima kesan akibat kes perbidanan tersebut seandainya masih bergelar lelaki sejati.

. Harus memakan bangkai dikategorikan sebagai perkara yang ta’abbud. Oleh itu apabila berlaku pertembungan antara ta’abbud dengan tujuan pensyariatan (maqasid syariah) maka mestilah mendahulukan maqasid syariah. Menjaga aurat adalah salah satu destinasi pensyariatan (iaitu menjaga marvah), dan berub4t juga merupakan salah satu destinasi pensyariatan (iaitu menjaga nyawa).

Ini kerana, ada sesetengah keadaan didahulukan menjaga maruah berbanding menjaga nyawa, dan ada sesetengah keadaan didahulukan menjaga nyawa berbanding menjaga maruah.

Contoh lain, misalnya terdapat kes seorang wanita dipaksa berzina, jikalau tidak berzina maka akan dibunuh. Oleh itu dalam masalah ini ulama ‘mengharamkan wanita berkenaan berz1na, jadi hendaklah memilih untuk dibvnuh berbanding berz1na.

Mengapa? Kerana berz1na risikonya lebih besar berbanding bunvh. Antara risiko jen4yah z1na ialah kesan tr4uma, kesedihan, kemurungan terhadap m4ngsa dan keluarga. Malah kesan ini akan lebih tervk jika menyebabkan kelahiran anak luar nikah.

Alasan mereka yang lain

Saya merasakan alasan kerana wanita sukar untuk keluar malam jika berlaku kes kecem4san adalah tidak relevan sama sekali. Ini kerana dunia kini bertambah canggih dan mempunyai pelbagai kemudahan perhubungan. Bahkan wanita itu juga boleh ditemani suami ataupun mahram jika keseorangan.

Cuba kita renung sejenak, dahulu ibu-ibu kita melahirkan anak bagaimana? Hanya atas pertolongan mak bidan menggunakan perub4tan tradisional. Terdapat juga sesetengah tempat mereka menggunakan khidmat jurur4wat bergerak.

Kesemua mereka adalah wanita. Mereka sanggup berkorban demi membantu kaum sendiri tanpa beralasankan hari sudah larut malam. Dunia bertambah canggih, ini bukan ceritera kisah menunggang basikal tua!

Oh, saya sedikit geli hati mendengar alasan doktor lelaki sudah bosan melihat aur4t wanita sehinggakan tidak rasa bersyahwat lagi. Jawapannya mudah, sama ada doktor lelaki itu sudah m4ti pucuk? Atau sudah menjadi tidak normal? Sungguh kasihan jika itu berlaku.

Faktanya, lelaki yang mengubati wanita dan terpaksa melihat aur4t lebih berisiko iaitu risiko terdedah kepada perz1naan. Ini bukan bermaksud terdedah kepada berzina dengan pes4kit ketika raw4tan sahaja, bahkan ianya mendorong kepada perz1naan umum, tidak kira samaada dengan pes4kit atau bukan pes4kit.

Secara teorinya, melihat aurat terutama bahagian aurat mughallazah (bahagian alat kelamin) boleh merangsang hawa nafsu. Lantas ransangan ini mendorong seseorang ke arah perz1naan walaupun sekadar istimta’ (ringan-ringan).

Teori ini disokong oleh kajian daripada W.H.O yang menyatakan hampir 20% doktor lelaki menjalinkan hubungan s3ks dengan pes4kit wanita. Ini termasuklah kes pegawai perub4tan yang mer0gol pes4kit ketika k0ma sehingga menyebabkan mengandung di Barat. Perkara sebegini akan bertambah tervk jika dimonopoli oleh para doktor lelaki yang masih bujang dan tidak berakhlak.

Qatadah meriwayatkan: Telah sampai kepadaku sabda Rasulullah SAW dengan maksudnya: “Tidak harus bagi mana-mana perempuan yang beriman dengan Allah SWT dan hari akhirat (memperlihatkan anggota dan mereka) melainkan di bahagian ini, sambil baginda memegang bahagian tengah lengannya.” (Maksud bahagian tengah ialah – bermula dari hujung jari sehingga separuh lengan, bukan pergelangan tangan)

Terdapat riwayat di dalam sebuah hadis yang sahih bahawa Ibnu Abbas r.a berkata kepada Ato‘ bin Abi Robah r.a bermaksud : “Mahukah engkau jika aku tunjukkan seorang perempuan ahli syurga?” Ato’ menjawab: “Ya.”

Ibnu Abbas berkata: “Perempuan hitam ini telah datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata: Aku dirasuk dan auratku tersingkap, maka bolehkah engkau doakan untukku?” Rasulullah SAW bersabda: “Jika engkau mahu bersabar, maka bagimu syurga. Jika engkau mahu aku mendoakan kesejahteraan, (maka aku akan doakan)”.

Kredit: riverbed

kalau sudi Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu puasa korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini