PlLU, Kakak Perg1 Selamanya Selepas 50 Hari Brtarung Ny4wa, Bermula Dgn Bngkak Kaki

Hati siapa yang tidak sayu apabila insan kesayangan dijempVt Ilahi, lebih-lebih ketika umat Islam sedang menyambut bulan Ramadan.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu puasa korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Begitu juga dengan gadis ini yang tidak dapat menyembunyikan rasa sed1h apabila mengenangkan sahabat karibnya yang mninggaI dunia pada tanggal 6 Ramadan lalu.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Nur Alya Syafiah Hamidi berkata sahabatnya, Nur Fatin Abirah Othman, 19, menghmbuskan nfas terakhir selepas 50 hari bert4rung nywa dalam unit rwatan rapi (lCU).

Mengimbas kembali detik sebelum pemergian sahabatnya, dia yang senang disapa sebagai Alya berkata segala-galanya bermula pada Februari lalu apabila kaki arwh secara tiba-tiba membngkak.

“Arwah Nur Fatin seorang yang ceria sangat… sebelum kejadian kakinya membngkak, dia sihat dan tiada tanda-tanda sak1t. Bila kakinya jadi macam tu, dia pergi ke kIinik sebelum dirujuk ke h0spital.

“Dia kena t4han selama dua minggu dekat w4d. Masa tu d0ktor masih tak dapat kesan lagi penyak1tnya. Kami pula fikir mungkin ada kena mengena dengan buah pnggang.

“Sepanjang dit4han di w4d, arwh kerap berhubung dengan rakan-rakan menerusi Gr0up WhatsApp dan beritahu keadaan kesihatannya. Dia kata nanti dah boleh keluar h0spital. Bila dia beritahu macam tu, perasaan risau kami berkurang sikit,” kata gadis berusia 19 tahun ini.

Namun tanpa disangka, beberapa hari kemudian, mesej Alya dan rakan-rakannya dibalas oleh ibu arwh Nur Fatin yang menyatakan keadaan anaknya kr1tikal dan dimasukkan ke dalam lCU.

“Kami terkjut sangat bila ibu arwh beritahu berita tu sebab memang tak expect keadaannya bertambah t3ruk. Ketika itu difahamkan arwh mengalami pendrahan dalam usus. Setiap kali arwh membuang a1r besar atau kecil, pasti akan keluar drah.

“Sepanjang di lCU, d0ktor masukkan lebih 40 beg drah tapi keadaannya masih seperti sebelumnya. Dktor kemudian mengesan terdapat tum0r di dalam pankreas. Pembdahan dilakukan tapi tak berjaya membuang tum0r tersebut kerana ia agak besar dan merisik0kan ny4wa.

“Tiga hari sebelum arwh Nur Fatin mninggaI dunia, d0ktor benarkan kawan-kawan datang melawat. Saya dan kawan-kawan memang berulang tiga hari berturut-turut ke H0spital Pinang Pinang.

Sepanjang di lCU, d0ktor masukkan lebih 40 beg drah tapi keadaannya masih seperti sebelumnya. NUR ALYA SYAFIAH HAMIDI SAHABAT KARIB

“Kawan-kawan dari Langkawi, Perak sanggup buat surat rentas negeri semata-mata nak melawat. Memang tak menyesaI langsung, sebab dapat luangkan masa dengan arwh,” katanya yang juga penuntut di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Perlis.

Masih terkesan dengan pemergian arwh Nur Fatin, gadis ini menyifatkan sahabatnya sebagai seorang yang suka menghargai rakan, tidak pernah berkira, suka memberi nasihat selain ceria.

Ujarnya, disebabkan sikap tersebut, arwh sangat disenangi ramai dan buktinya, ramai rakan sama ada yang mengenalinya secara rapat ataupun kenalan biasa hadir memberikan penghormatan terakhir ketika hari pengbumiannya.

“Saya dengan arwh kenal sejak Tingkatan 4 namun hubungan kami sangat rapat. Sedangkan saya yang empat tahun mengenalinya pun terkesan, apatah lagi rakan-rakan yang mengenali arwh sejak kecil.

“Sed1h bila ingat balik perbualan bersamanya sebelum ini… masa sak1t, dia pernah tanya macam mana nak solat duduk, tengok tulisannya ketika dia dah tak mampu bercakap, tengok barang-barang bila ibunya ajak kemas bilik.

“Memang kosong sangat selepas arwh pergi. Saya tak sangka perk0ngsian di Twitter menjadi viraI… namun terh4ru dan bersyukur ramai yang doakan arwh. Terima kasih banyak-banyak bagi yang doakan dan retweet.

“Sungguhpuh sed1h, tapi bila teringat balik wajahnya bersih dan cantik sangat masa nak dik4fan, ‘pergi’ pun mudah ketika bulan baik, sedikit sebanyak buat kami reda. Apa pun, hargailah sahabat selagi mana mereka bersama kita sebelum terasa kehiIangan mereka, katanya lagi.

Sumber: Mstar / caramohon