Klsah Ser4m, “Jumpa Nenek B0ngkok, Cabut Main Batu Nlsan..” – Keluarga Tinggal Disebelah Tan4h Perkubvran Usia Hamplr 200 Tahun

Seringkali kawasan atau tempat tan4h perkubur4n dikaitkan dengan kawasan yang menyer4mkan dan perkara mlstik. Bagi kebanyakkan orang, tidak ramai yang bernai nak melalui kawasan berdekatan kawasan perkubur4n lebih-lebih lagi pada waktu malam dan akan cuba mengelakk4nnya dengan mengikut jalan lain yang mungkin lebih jauh.“

Walaubagaimanapun, bagi keluarga ini, t4nah perkubur4n sudah tidak aslng lagi bagi mereka kerana rumah mereka betul-betul dekat dengan tan4h perkubur4n sejak bertahun-tahun. Kubvr serta batu-batu nlsan ‘purba’ ini sudah menjadi halwa mata Mohd Rustam Johari dan keIuarga setiap kali merenung ke luar jendela sejak lebih kurang 50 tahun dahulu.

Menurut Mohd Rustam Johari atau lebih dikenali sebagai Otam berkata kediaman mereka sekeIuarga terletak di atas t4nah yang dibeli nenek puIuhan tahun dahulu di Kampung Sungai Putat, Melaka.

Menurut pemuda berusia 34 tahun ini, ketika itu neneknya tidak meny4ngka bahawa tanah yang dibelinya terletak bersebelahan dengan tanah yang diwakafkan penjual yang sama untuk dijadikan tan4h perkubvran.

“Di Melaka memang sedia maklum tentang orang dulu-dulu yang suka wakafkan tanah milik mereka untuk dijadikan rumah anak yatim, tempat belajar dan tak terkecuali tanah perkuburan.

“Tuan tanah yang tinggal dekat kawasan rumah saya tinggal ni wakafkan sebahagian tanah untuk dijadikan perkuburan, kebetulan nenek pun ada beli sedikit tanah daripada dia. Tak sangka pula tanah wakaf perkuburan dengan tanah yang nenek beli bersebelahan.

“Sebelum tu nenek duduk dekat tempat lain, tapi lebih kurang 50 tahun dahulu nenek bina rumah dekat tanah yang dibeli, jadi sampai sekarang kami tinggal di rumah ni yang dah beberapa kali kami renovate,” katanya yang bekerja dengan Tourism Melaka.

Tanah Wakaf Perkuburan Islam Kampung Sungai Putat yang terletak betul-betul bersebelahan dengan rumah Otam.

Tanah Perkubur4n penduduk asal

Menurut Otam, kubur di kawasan T4nah Wakaf Perkubur4n Islam Kampung Sungai Putat ini dipercayai berusia di antara 150 hingga 200 tahun.

“Dekat sini ada rumah lain lagi, tanah perkuburan tu memang terletak di tengah-tengah tempat kami tinggal, memang dikelilingi rumah jiran-jiran.

“Memang tan4h perkubur4n ni dikatakan t4nah penduduk asal kawasan ni dan jadi tapak perkubur4n pertama dekat kampung ni.

“Ada batu nlsannya yang warna merah. Bila ada orang yang arif datang, mereka kata kubur ni dianggarkan berusia di antara 150 ke 200 tahun,” katanya.

Menurut Otam, kali terakhir kubur tersebut dikunjungi waris adalah sekitar 27 tahun tahun lepas.

“Kami tak pasti ada ahli keluarga kami ke tak tapi kali terakhir kubur ini diziarahi adalah semasa saya darjah satu.

“Masa tu saya tengah main dekat kubur, tiba-tiba ada atuk ni datang baca doa. Saya tanyalah kenapa dia buat macam tu, dia cakap ni kubur moyang dia.

“Lepas tu dia pesan jangan main-main dekat kubur nanti hantu tangkap, jadi seingat saya itulah waris terakhir yang datang ziarah kubur tersebut,” katanya.

Kubvr dengan tebing bata ini merupakan kubur terakhir yang menerima kunjungan waris lebih kurang 27 tahun dahulu.

Kubvr jadi padang permainan

Berkongsi kisah lucu membesar di situ, Otam berkata tanah perkuburan tersebut tidak terlepas daripada menjadi salah satu tapak permainan dia, adiknya dan rakan-rakan.

“Keluarga selalu bagi nasihat jangan pijak kubur, pastikan lalu ikut laluan, jangan langkah nisan kaki dan kepala tapi kita budak-budak mana nak dengar kata.

“Ada sekali tu kami main pondok-pondok, masa tu saya dengan adik tengok kawan-kawan semua ada patung untuk dijadikan baby masing-masing.

“Tapi kami tak ada, jadi saya pergi cabut batu nisan kanak-kanak bagi satu dekat adik. Saya ambil satu lepas tu kami balut dengan kain gendong buat baby,” katanya.

Kubvr yang paling h4mpir dengan bilik Otam.

Menurutnya terdapat lebih kurang 60 kubur di tapak perkuburan tersebut namun sesetengah daripada batu nisannya sudah tercabut.

“Ada kawasan yang lapang nampak macam tak ada batu nisan tu sebenarnya kami yang cabut masa main.

“Lepas cabut kami dah tak tahu nak letak kat kubur yang betul, sudahnya semua batu nisan tu terpaksa diletakkan dekat tepi,” katanya.

Pengalaman seram

Berkongsi pengalaman seram pula Otam yang biliknya terletak bersebelahan dengan kubur berkata mereka sekeluarga sudah cukup lali sehinggakan boleh mengabaikan gangguan-gangguan yang ada.

“Sebab kami tinggal sini dah puluhan tahun, tipu la kalau kata tak takut langsung, ada juga kisah-kisah menakutkan, kisah-kisah mistik tapi kami dah terbiasa sebab memang hidup berjiran dengan kubur.

“G4ngguan yang selalu berlaku, yang pada kami tidaklah terlalu serius adalah ketvk-ketvk tingkap. Kalau mama baca Yasin atau mengaji lepas solat ada bunyi tendang pintu bilik simpanan baju dengan toto, ini memang kerap,” katanya.

Namun pengalaman yang paling tidak dapat dilupakannya apabila bertentang mata dengan jelmaan nenek kebayan.

“Masa tu dalam pukul 2 pagi saya nak sidai baju. Kawasan ni memang gelap sebab dekat hujung jadi memang tak ada kenderaan lalu melainkan kereta keluarga sebab jalan mati.

“Masa tengah sidai kain rasa macam ada orang tengah perhatikan. Mula-mula buat tak tahu tapi bila kali kedua memang nampak dengan jelas sosok perempuan bongkok, pegang tongkat tengah perhatikan saya dan dia datang makin dekat.

“Lepas tengok tu, baju ke mana, memang menjerit la, habis berterabur baju masa tu,” ceritanya.

Menurut Otam kelibat yang sama turut pernah dilihat adik, ibu serta bapanya namun pada waktu yang berbeza-beza.

“Saya yang nampak paling jelas, muka memang tak nampak tapi nampak figure dia berkain batik, baju macam baju opah kemudian dia bongkok dan pegang tongkat.

“Yang lain nampak hujung mata je, macam mak nampak dekat dapur, adik nampak masa nak tutup tingkap, baba masa nak parking kereta, nampak dekat pokok pisang dan semua ni hari lain-lain dalam tempoh lebih kurang sebulan,” katanya.

Menurut Otam, mereka dimaklumkan bahawa nenek kebayan yang dianggarkan berusia dalam lingkungan 500 ke 600 tahun itu bagaimanapun hanya mahu lalu di kawasan tersebut untuk ‘bertemu’ dengan cucu-cucunya.

“Lepas saya nampak, mak pergi jumpa seorang yang ada kebolehan berinteraksi dengan makhluk halus… dia maklumkan yang nenek tu tak ganggu, cuma lalu kawasan tersebut sebab nak tengok cucu-cucu dia,” katanya.

Masyarakat perlu ubah mindset

Sementara itu berkongsi pandangannya mengenai stigma masyarakat yang sentiasa seram dan takut dengan kubur, Otam berkata perkara ini tidak seharusnya terjadi apatah lagi kubur bakal menjadi tempat terakhir setiap manusia.

“Apa yang nak ditakut? Orang dalam kubur tu semua dah mati. Itu semua perasaan kita.

“Sebenarnya kubur ni adalah tempat perjalanan terakhir kita jadi memang tak ada apa-apa.

“Kami dah tinggal sini lebih 50 tahun tak pernah jumpa pocong, pontianak, langsuir… masalah sebab kita sudah dimomok daripada filem-filem atau cerita mulut ke mulut yang hantu ni berasal dari kubur tapi sebenarnya tak pun,” katanya.

Otam (dua, kiri) serta keluarganya sudah lali dengan gangguan yang sering dihadapi mereka.

Menurutnya stigma yang sama turut menjadi sebab kenapa rakan-rakan serta sanak-saudaranya sendiri memilih untuk tidak datang ke rumahnya.

“Pernah berlaku ada saudara sanggup sewa hotel sebab dia buka tingkap belakang takut nampak kubur, dia takut nak pergi toilet semua, dulu lagilah toilet rumah kami dekat luar,” katanya.

Kredit: mStar / SGempak Via Detikkiniviral

Pihak MediaPortal tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini