Bacaan Talkin Si Anak Buat Ibu Tercinta Jentlk Perasaan Rmai, Apa Agaknya Yg Dilafazkan? – “Mama Tinggalk4n 12 juzuk Utk Kami 12 Beradik Selesaikan”

“INGATLAH bahawasanya mama, sekarang sedang tinggal di alam b4rzakh.”

kalau sudi Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu puasa korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Begitulah sebahagian bacaan talkin yang dilafazkan oleh seorang pemuda untuk arwh ibunya.

Rakaman penuh em0si itu yang dikongsi ke Instagram ternyata meruntun hati ntizen yang melihatnya sehingga ia meraih hampir 5,000 tontonan.

Bercakap kepada mStar, Nur Faezah Mohd Ariffin, 42, mended4hkan pemuda dalam vdeo itu adalah adik lelakinya, Muhammad Neezam Mohd Ariffin, 35.

Vdeo itu dirakam ketika pengebumlan ibunya, Azizah Romli, 65, yang meninggl dnia pada Jumaat terakhir sebelum bulan Ramadan.

“Talqin dibaca oleh adik kelima saya yang merupakan seorang ustaz kelulusan Universiti Al-Azhar di Mesir. Kami 12 beradik tidak dapat menahan perasaan sedlh apabila dia membacakannya untuk mama kami sendiri.

“Sebelum ini kalau orang baca talqin tak ada sebut mama pun. Tapi bila adik saya sebut mama tu terasa s4yu sangat, rasa macam kita pun bakal menyusul ke sana.

“Kami tak sngka yang mama akan pergi kerana dia tidak mempunyai sebarang penyaklt kr0nik. Cuma dua tiga hari sebelum itu mama ada cakap pada adik, mama tidak ada sesuatu pun di dunia yang memberatkan untuk mama pergi. Mama dah berlapang dada, ” katanya sambil menambah, jnazah dikebmikan di Jitra, Kedah.

Allahyrhamah Azizah Romli merupakan ibu kepada 12 cahaya mata.

Tambah anak sulung itu, segala pengurusan jnazah dilakukan oleh mereka 12 beradik bersama ayah tercinta.

Menurut wanita yang mesra disapa Faezah itu, dia tambah pilu apabila hasrat ibunya untuk khatam al-Quran sebelum Ramadan tahun ini tidak kesampaian.

“Mama tinggal lagi 12 juzuk untuk khatam, tetapi dia tak sempat nak habiskan dan ditakdirkan dijemput Ilahi pada Jumaat lalu, hanya empat hari sebelum umat Islam mula berpuasa.

“Ia seperti mama tinggalkan 12 juzuk itu untuk kami adik-beradik selesaikan. Jadi 12 juzuk terakhir itu dibaca bersama-sama kami adik-beradik ketika mama tenat sebelum dia menghmbuskan nfas terakhir, ” ujarnya kepada mStar.

Kalau kita seorang diri memang terasalah sikit. Tapi bila berkumpul 12 beradik, terisi sedikit kek0songan itu.

NUR FAEZAH MOHD ARIFFIN

Menurut Faezah, pemergian ibunya tentu sekali membuatkan kehadiran Ramadan tahun ini ternyata berbeza berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Malah katanya, hatinya terasa kosong memandangkan ini kali pertama berpuasa tanpa ibu tercinta.

“Kalau kita seorang diri memang terasalah sikit. Tapi bila berkumpul 12 beradik, terisi sedikit kek0songan itu.

“Kami sekeluarga memang redh4 dengan pemergian mama dan bersyukur kerana perjalanan mama dipermudahkan Allah, ” katanya yang berasal dari Kedah.

Tahun ini merupakan kali pertama mereka menjalankan ibadah berpuasa tanpa ibu tercinta.

Apabila ditanya apa perkara yang paling beliau ingati mengenai arwh ibunya, Faezah berkata wanita itu seorang yang sentiasa senyum dan tidak pernah memendam perasaan, walaupun ada sesiapa yang dikenalinya pernah melakukan kesiIapan terhadapnya.

“Dia selalu berpesan kepada kami untuk sentiasa memaafkan orang. Saya yakin semua anak-anak mama akan cakap benda yang sama juga.

“Mama juga selalu cuba untuk menggembirakan orang lain dahulu sebelum dirinya. Kalau abah suruh masak asam pedas tapi tak cukup bahan, mama tetap akan cuba untuk siapkan, ” akhiri Faezah.

Vdeo

Sumber mstar / cappucinnolatte