Aku Pinjam Honda Mmber, Gadis Lyn Elok Jer. Lepas Dtg Naik Myvi Sndiri, Terus Tknak Jmpa.

Nampaknya masih ada manusia pada zaman serba moden ini yang masih cenderung menilai status orang lain berdasarkan jenis kereta yang mereka pandu dan terus membuat keputusan berdasarkan perkara itu.

Seorang lelaki menulis hantaran di Facebook bahawa dia ditolak oleh seorang gadis yang ingin didekatinya hanya kerana dia memandu Perodua Myvi.

Zul (bukan nama sebenar) berkata, dia dulu seorang lelaki dengan keinginan yang sangat kecil terhadap perkara-perkara material dan tidak minat mengejar jenama mewah atau terkenal.

Menurutnya, meskipun mampu selepas bekerja selama beberapa tahun namun tidak pernah terfikir untuk membeli kereta baru. Tambahnya, sesebuah kereta menyusut nilainya, lantas ia tidak akan menambah nilai pada kewangannya.

Daripada membelanjakan wang untuk kereta, Zul berkata dia hanya menggunakan Myvi terpakai berusia 15 tahun untuk melakukan perjalanan, malah menunggang motosikal ke tempat kerja yang tidak jauh dari rumahnya.

Namun, sepanjang pengalaman yang dilaluinya dalam dua tahun terakhir, Zul merasakan falsafah hidupnya telah tercabar.

Dia tertanya-tanya adakah dia harus mendapatkan kereta yang lebih baik walaupun dia secara peribadi merasakan dia tidak memerlukannya.

” Saya mula ‘mengejar’ seorang gadis beberapa bulan yang lalu. Pada masa itu, saya mula berfikir bahawa perkara material itu penting dan perlu memberi perhatian terhadap penampilan saya.

” Saya bawa kereta Honda City untuk tiga temujanji pertama, tetapi kereta itu saya pinjam jer.

Lepas bawak Myvi, gadis itu terus taknak jumpa

” Tapi sampai bila saya nak menipu, jadi pada temujanji keempat, saya memandu Myvi saya sendiri untuk menjemputnya.

” Pada awalnya dia macam ok, kami bersembang macam biasa dan dia nampak suka jer. Tetapi lepas pada tu, tak kira macam mana saya ajak dia keluar, dia langsung taknak jumpa saya dah,” luah Zul.

Tambah Zul lagi, bulan ini dah tiga atau empat kali dia ajak jumpa tapi asyik kena tolak, gadis itu beri pelbagai alasan seperti sibuk dengan kerja, b4haya nak keluar semasa PKP dan pelbagai alasan lagi.

” Saya tak faham kenapa macam ni sekali. Kali terakhir kami keluar semuanya baik-baik jer. Saya tak nampak pun apa-apa yang ganjil berlaku.

” Adakah kerana saya tidak cukup baik atau penampilan saya teruk sangat naik Myvi? ” kata Zul.

Zul kemudian berkata dia sangat kecewa kerana sebelum ini, bekas kekasihnya juga memilih untuk berkahwin dengan orang yang lebih kaya.

Namun dia tidak menyalahkan siapa pun kerana faham setiap orang ada hak untuk bersama dengan siapa dia suka dan secara peribadi dia bersetuju bahawa wang itu memang penting.

Meskipun percaya dia tidak perlu menukar dirinya menjadi orang lain, namun berdasarkan pengalaman lalu, Zul berkata dia perlahan-lahan menganggap perkara material itu juga penting.

Walaupun hatinya masih tidak bersetuju, dia mengatakan itu adalah satu-satunya cara bagi membuatkan orang lain melihat bahawa dia memiliki “kestabilan kewangan”.

” Saya akan membeli Honda City atau Honda HR-V tahun depan,” akhiri Zul.

4 sebab mengapa pengguna Honda menjadi pilihan makwe dan mak mertua!

Terdapat banyak jenama kereta di Malaysia. Namun antara yang paling utama semestinya Honda. Ada yang berpendapat, pemilik Honda adalah dambaan para gadis dan ibu mertua.

Kami faham dengan tanggapan tersebut dan bersetuju. Oleh itu, berikut adalah 4 sebab mengapa pengguna Honda menjadi pilihan makwe dan ibu mertua!

Setia

Lelaki yang menggunakan Honda selalunya setia bersama pasangannya. Hal ini kerana, lelaki yang menggunakan Honda tiada masa untuk wanita lain kerana disibukkan dengan keretanya.

Dengan pelbagai pilihan aksesori yang menarik dari segi luaran dan prestasi, pastinya banyak masa yang diluangkan oleh peminat Honda untuk mengkaji dan menilai pilihan aksesori manakah yang sesuai untuk jentera mereka.

Selain itu, Honda memang mempunyai peminatnya yang setia. Kesetiaan itu pastinya dicerminkan kepada pasangannya dan keluarganya. Kebanyakan peminat Honda pasti akan mengesyorkan jentera Honda kepada keluarga, sanak saudara dan juga rakan-rakan.

Berjiwa kental

Pengguna jenama Honda pastinya berjiwa kental dan tahan makian. Hal ini kerana walaupun dicemuh dengan pelbagai kata-kata nista oleh masyarakat yang berpandangan senteng, rata-rata pengguna jentera Honda tidak terkesan dengan cacian yang dilemparkan.

Baru baru ini, Honda dilaporkan mengalami masalah fuel pump yang melanda produk mereka. Namun, jarang sekali kami lihat pemilik Honda sendiri mengecam Honda disebabkan kecuai4n kecil ini. Yang pastinya, pemilik kenderaan bukan Honda yang mengambil kesempatan melemparkan kata-kata cacian.

Pemilik Honda tetap tenang sahaja dalam menangani isu tersebut. Tiada produk yang dicipta sempurna di dunia ini. Jadi, apalah sangat kata-kata cacian oleh pengguna bukan Honda itu? Memang berjiwa kental!

kredit pandu laju

Kewangan yang kukuh

Honda paling murah yang boleh dibeli adalah Honda Jazz 1.5S. Bayaran bulanan untuk Honda Jazz ini sahaja mencecah RM 800 sebulan untuk tempoh pinjaman maksimum 9 tahun. Ini adalah hampir 2 kali ganda daripada bayaran bulanan Perodua Axia mahupun Proton Saga.

Oleh yang sedemikian, kami yakin bahawa pemilik Honda mestilah mempunyai asas kewangan yang kukuh. Dengan asas kewangan yang kukuh, sudah pasti mereka digilai oleh wanita-wanita yang dambakan seorang lelaki dengan kewangan yang kukuh.

Walaupun ramai yang mungkin tidak setuju dengan kenyataan ini, mari lihat semula. Tanpa kewangan yang kukuh, sudah pastilah pengguna tersebut tidak mampu lagi menggunakan Honda. Mereka pun mungkin sudah beralih dengan menggunakan kereta jenama lain. Oleh itu, mereka bukan lagi dalam kalangan pemilik Honda.

Rekaan yang menarik

Pepatah ada menyebut, hanya jauhari mengenal manikam. Begitu jugalah dengan pemuda yang tampan, hanya menginginkan kereta yang setaraf dengan ketampanannya.

Jika hendak dibandingkan dengan pesaing terdekatnya iaitu Toyota, kebanyakan rekaan Toyota sangat membosankan. Hal ini kerana, Toyota tidak mementingkan aspek rekaan. Semua yang direka oleh Toyota direka berdasarkan pandangan praktikaliti dari segi bungkusan barang, guna semula daripada model lain/lama dan kemudahan pihak pembekal. Tiada ruang yang banyak untuk meningkatkan lagi tahap rekaan supaya lebih menarik.

Walaupun menitikberatkan aspek praktikaliti, harga Toyota tidaklah jauh lebih murah berbanding Honda. Oleh itu, dengan harga yang sama kompetitif tetapi inspirasi rekaan yang jauh berbeza, ternyata Honda lebih banyak dipilih oleh rakyat Malaysia.

Sumber:worldofbuzz via limauais/ viralmy