Aku Jaga 2 Anak Arw4h Abg, Tp Lepas 8 Tahun Akak Ipar Datang Diam2 Buat Aku Tersedu2 Menang1s Sangat

Nama saya Husna. Aku mempunyai 2 adik beradik dan mak abah yang penyayang tapi semuanya hiIang dalam sekelip mata bila keluarga saya terIibat dalam kem4Iangan jalan raya.. Pada Januari 2012, saya kehiIangan emak dan abang saya.. Tak dapat saya nak gambarkan perasaan saya pada masa tu.. Sed1h, suny1, hiIang arah dan semua perasaan negat1f tu ada..

Boleh dikatakan complete lah perasaan negat1f tu dalam diri saya waktu tu.. Tapi saya bersyukur sebab abah saya terseIamat dalam kemaIangan tu walaupun abah saya lumpvh separuh badan.. Ok, cukup lah tu sebagai pengenalan tentang diri saya..

Berbalik kepada tajuk ceritanya, abang saya meninggalkan seorang isteri yang cantik dan 2 orang anak lelaki yang comel dan masih kecil ketika itu.. Kedua-duanya masih menyusu dan memakai diapers. Setelah abang saya meinngal, kakak ipar saya mendiamkan diri selama beberapa bulan tanpa khabar..

Pernah saya cuba hubungi utk bertanyakan khabar tentang dirinya dan kedua anak buah saya tapi tidak berjaya. Mungkin salah saya kerana tidak bertanyakan khabar lebih awal lagi sehinggakan dia diam tanpa khabar berita.. Ya, saya meng4ku saya saIah tapi pada masa itu hdup saya juga terumb4ng ambing, antara belajar dan menjaga abah saya yang masih di Hspital (menunggu masa untuk pembed4han akibat kemaIangan).

Oh ya, saya masih belajar di semester 5 pada waktu itu di salah satu Universiti tempatan yang berada di Shah Alam. Hdup saya berubah 360 darjah.. Daripada seorang anak gadis yang manja yang disediakan segala-galanya, saya mula berd1kari. Aku akan pastikan abah saya cukup segala-galanya sebelum saya ke kelas dan saya akan segera pulang bila sesi pembelajaran saya tamat.

Ok fast forward, setelah 7 bulan pemergian abang saya, kakak ipar saya contact saya semula. Ya Allah, saya rasa macam doa saya semua dikabuIkan. Allah dengar rint1han hati saya dan abah saya.. Kakak ipar saya bertanyakan khabar kami dan saya minta untuk berjumpa anak buah saya tetapi perjumpaan kami pertama saya di rumah kebaj1kan.. Ya, rumah kebaj1kan. Hati saya seb4k.. Sebak melihat keadaan anak buah saya.. Dan saya tidak tahu kenapa dan mengapa mereka dihantarkan kesitu.. Aku speechless.

Selesai je perjumpaan tu, saya pulang kerumah dan saya terpksa berb0hong kepada abah saya (kaki abah saya tidak dapat bergerak jadi abah saya tak dapat nak berjumpa dengan cucu-cucunya) Aku cerita betapa happynya saya dapat jumpa kedua-dua anak buah saya dan mereka berdua dalam keadaan baik supaya abah saya tidak bersed1h lagi..

Seminggu pun berlalu.. Aku asyik memikirkan keadaan mereka berdua disana.. Hati saya mer0nta-r0nta mahu menjaga mereka.. Mereka masih ada waris, kenapa mereka dihantarkan kesana.. Tapi bila difikirkan semula yang saya masih belajar.. Tak ada income sendiri, macam mana lah saya nak jaga anak arwh abang saya.. Susu, pampers semua tu siapa yang nak beli.. Soalan ni berIegar-Iegar dalam fikiran saya.

Hari2 sy doa, mintak penyelesaian dr Allah. Tiba2 1 hari tu ms sy bangun hati sy terdet1k ” ah ambil lah seorang.. rezeki tu pasti ada, tawakal je..” Aku pon contact akak ipar dan sy ajak dia pergi ke rumah kebajikan tu semula utk ambil ank2 arwh abg sy. Kakak ipar sy setuju utk sy ambil seorang dan dia jg ambil seorang. Aku ckp kt kak ipar ” akak bagilah yg terbaik dkt adik, Una akan bg yg terbaik dkt abg “.

Jadi bermula lah rutin saya sebagai mummy instant masa tu.. Ok, saya tertinggal 1 part. Aku selamat bernikah selepas 5 bulan keluarga saya terlibat dalam kem4Iangan. Allah berikan semula sinar dalam hdup saya.. Aku dapat suami yang cukup baik.

Dia banyak bantu saya.. Dari part sama-sama mandikan abah saya sampai lah dia membiayai segala yuran dan duit untuk saya print segala assignment-assignment saya. Dan yang paling saya gembira, dia setuju untuk menjaga anak arwh abang saya..

Terima kasih ya Allah kerana kau hantarkan dia untukku.. Maka start la rutin kami sebagai mummy dan daddy instant.. Masa tu lah kami belajar macam mana nak pilih botol susu yang elok, brand apa yang bagus untuk diapers, cara untuk bancuh susu dan lain-lain lagi. Encik Google sangat lah membantu ye. Re4ksi kami sama macam parents lain yang dekat luar sana yang baru dapat anak..

Pejam ceIik pejam ceIik, selepas setahun kami jaga anak sulung arwh abang saya, saya grad dan mula bekerja.. Alhamdulillah saya dapat ring4nkan sikit perbelanjaan suami saya.. Walaupun kami cuma jaga anak sulung awrah abang saya, tapi kami tak pernah lupakan anak awrah abangku yang nombor 2 tu..

Kami kerap ambil dia untuk datang kerumah dan bermain dengan abang dia.. Tapi bila dah namanya budak-budak kan.. dia rasa abang dia dapat “macam-macam” dari kami tapi kitaorang tak bagi pun “macam-macam” dekat dia..

Aku terpkul bila dia berkata begitu. YaAllah, apa yang saya dah buat ni.. Dia pun anak awrh ah abang saya.. Dia pun sama anak yatim macam abang dia.. Dia patut dapat sama hak macam abang dia.. Kenyataan-kenyataan ni semua mengh4ntui saya semula..

Dipendekkan cerita, selang beberapa bulan selepas saya bekerja, berlaku la sedikit k0nflik antara kakak ipar saya dan saya. Daripada k0nflik itu, saya terus menyuarakan hasrat kepada kakak ipar saya untuk mengambil anak kedua abang saya.. Biarlah saya yang jaga mereka berdua.. Susah senang saya, biar lah saya yang t4nggung asalkan mereka berdua bersekolah (tadika).

Kakak ipar saya setuju memandangkan dia mempunyai sedikit masaIah pada masa itu dan dia memberikan anak keduanya kepada saya untuk saya jaga. Aku cuba bagi yang terbaik dan saya yakin semua ibubapa diluar sana pun akan buat benda yang sama seperti saya dan suami saya buat..

Orang kata suppliment itu bagus, suppliment itu kami beli. Orang kata tadika itu bagus, tadika tu kami hantar walaupun kos pendaftaran sahaja sudah memakan belanja ribuan ringgit.

Dr tadika sampai la ke kelas renang, semua sy masukkan. Niat sy cuma satu. Aku taknak mereka rs kekurangan sbb tak ada ayah. Aku nk merela rs yg mereka ni sama sj mcm ank2 diluar sana. Aku uruskan semuanya, drpd anak2 tu kecil smpai la masuk sekolah rendah. Sihat skit bergduh dua beradik, ketawa menang1s bersun4t semuanya dgn saya.

Hampir 8 tahun saya jaga mereka dan hari yang saya takuti tu tiba.. Kakak ipar saya datang.. Tapi kali ni dia datang bukan untuk melawat anak-anaknya seperti selalu.. Kali ni dia datang untuk mengambil semula anak-anaknya tapi cara dia mengambil anak-anak itu diluar pengetahuan saya dan semasa ketiadaan saya dirumah.

MenggeIetar badan saya bila pembantu saya call bagi tahu yang pakcik bas inform dia, kakak ipar saya datang ambil anak-anak awrah abang saya masa mereka mahu naik bas sekolah. Berkali-kali saya cakap dekat diri saya, “tak. Kak Mira (bukan nama sebenar) takkan buat macam ni. Kalau dia nak datang, dia mesti bagi tahu dulu” tapi a1r mata saya dah berjurai-jurai dah masa tu. Aku tak mampu nak kawal em0si.. Aku cuba hubungi kakak ipar berkali-kali tapi tidak dijawab.

Last sekali saya cuba whatsapp kakak ipar saya dan bertanyakan tentang anak-anak awrah abang saya.. Dia menjawab bahawa anak-anak ada dengan dia dan dia mahu mengambil anak-anak tu semula dan mempersoalkan tentang siapa yang meng4ndungkan mereka semua.

Aku terkedu.. Aku termenung memikirkan cara yang paling sesuai untuk saya sampaikan berita ni pada abah saya. Semua kerja di Office tergendaIa. Aku tak dapat nak fokus lagi.. Aku tahu abah saya pasti akan sedih.. Sed1h yang sama seperti saya..

Dan hari ni, genaplah 3 minggu saya tidak mendengar suara anak instant saya.. Aku tidak lagi mendengar mereka memanggil “mummy” sambil memeIuk saya, saya tidak lagi mendengar gelak tawa mereka dan saya tidak lagi dapat melihat mereka dihadapan saya.. Aku sedih, saya skit, saya h4ncur, tapi saya sed4r siapa lah saya untuk meIawan hak seorang ibu yang meIahirkan mereka.. Ibu yang meng4ndungkan mereka..

Ya, saya tidak dapat rasa nikmat meIahirkan mereka dari r4him saya sendiri tapi saya syukur, Allah pinjamkan saya nikmat dapat membesarkan mereka.. Pengalaman yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.. Orang mungkin ingat saya ku4t bila saya tersenyum, saya ketawa, tapi saya bukan lah ku4t seperti yang disangka.. Ada masa, bila saya bersendirian, saya menang1s tersungkvr..

Aku menang1s semahu-mahunya.. Aku menang1s setiap kali saya lihat baju-baju anak arwh abang saya.. Aku menang1s setiap kali saya lihat buku- buku sekolah yang tersusun rapi di rak buku.. Aku menang1s setiap kali saya terbayang mereka tersenyum manis memandang diriku tapi saya tahu, perancangan Allah adalah yang terbaik dan semua yang berlaku ini atas izinNya..

Pasti ada hikmah di sebalik semua ini cuma buat ms sekarang sy tak mampu utk t1pu diri sy yg sy tidak terkesan bila mereka tiada dgn sy. Setiap kali sy bg tahu suami sy yg sy rindukan mereka, suami sy akan menenang sy dgn berkata ” sabarlah sayang, dia orng bukan pergi mana- mana.. Dia orng ada dgn emak dia orang ..”

Ya, EMAK .. Atas nama emak, sy mengalah.. Atas nama mak jugalah, sy belajar utk r3dha.. semoga mereka dpt kasih sayang yg lebih dan sempurna drpd kakak ipar dan suami baru dia.

Buat anak-anak mummy, S dan H.. Mummy sayangkan kalian.. Mummy sentiasa akan doakan S dan H disetiap sujud mummy.. Walau dimana pun S dan H berada, percayalah.. Mummy sayangkan kalian berdua dan mummy tak akan sesekali lupakan kalian.. Bergembiralah sayang..

Mummy akan doakan dari jauh.. Moga kalian membesar menjadi anak yang soleh dan mampu membahagiakan mama kalian serta menolong papa mama kalian di Akh1rat kelak.. Wallahi, mummy ikhlas.. Mummy ikhlaskan segala-segalanya yang telah mummy berikan..

Buat kakak iparku, ma4fkan saya jika saya tersalah dalam mendidik mereka.. Maafkan saya jika saya tidak memberikan kesempurnaan kepada mereka.. Terima kasih sebab bagi saya rasa macam mana jadi seorang ibu..

Terima kasih ya Allah untuk pinjaman ini.. Dugaan kali ini benar-benar mengajar saya yang semua ini hanya pinjaman dan Allah yang memegang hati kita.. Allah yang memboIak balikkan hati kita.. Serahkan hati kita sepenuhnya kepada Allah.. Biarkan Allah yang mengaturkan semuanya sehingga “keindahan” itu datang tepat pada waktunya..

Dan buat semua pembaca, saya minta jasa baik kalian semua untuk doakan supaya saya dapat bertemu semula dengan anak-anak arwah abang saya dan d0akan lah saya dan suami saya dikurniakan zuri4t kami sendiri.. Ma4f kalau ada tersalah bahasa atau ayat yang mengeIirukan.. Aku bukannya orang yang pandai untuk berkata-kata, saya hanya menulis tentang apa yang saya rasa..

sumber: ceritaohsem.com